En als je een keer in een goed samenwerkend team hebt gezeten, waarin echt samen gewerkt werd, dan wil je dat meer, vaker, altijd! Dan ken je dat gevoel van met elkaar, ieder met zijn eigen rol en plek in dat team. Van elkaar versterken, moeiteloosheid en het gevoel dat het bijna vanzelf gaat. Dan weet je dat je met elkaar moet praten over de definitie van samenwerking, verwachtingen, kwaliteiten en doelen. Want het gaat snel mis.

Volgens mij zijn er drie belangrijke oorzaken “gedoe” rondom samenwerken:

1. We hebben allemaal een andere definitie van dit begrip. Ik heb zelf ooit een (niet zo erg wetenschappelijk onderbouwd) onderzoekje gedaan in mijn team. Er bleek in mijn team een groot verschil te zijn tussen hoe mannen samenwerken en hoe vrouwen dat doen. De vrouwen klaagden over de mannen. Volgens de vrouwen verloren mannen zich helemaal in de taak waarmee ze bezig zijn en hebben zij geen oog meer voor wat er verder in het team gebeurt. Ze zijn onbereikbaar en zitten op hun eigen eilandje. De vrouwen hadden oog voor elkaar, hielpen elkaar en hadden geregeld overleg over de werkzaamheden. Aldus de vrouwen. Het beeld van de mannen was anders: die vrouwen kletsen de hele tijd met elkaar, zijn constant van de werkplek weg, nemen taken van elkaar over, waardoor ze allemaal met tien dingen bezig zijn, niets afmaken en ondertussen allemaal klagen over drukte en stress. De mannen doen de taak die nodig is op dit moment. Zorgen ervoor dat die taak goed gebeurt en op tijd, zodat het totale proces door kan gaan. Mannen nemen verantwoordelijkheid voor de taak. Aldus de mannen. En zo zijn er vast nog vele definities van het begrip samenwerken.

2. Om echt goed samen te werken, moet je erkennen waar jij zelf niet goed in bent. En duidelijk zijn over waar je een kei in bent. Dat vereist kwetsbaarheid en kracht. En het vereist dat je een ander gunt dat te doen waar jij minder goed in bent. Daarmee zet je een ander in de spotlight, neem je zelf een stapje terug. Voor veel mensen niet makkelijk. En voor veel mensen is het ook moeilijk hardop te zeggen: “Hier ben ik echt goed in.” Of, nog een stapje terug, hoeveel mensen weten echt goed waar ze goed in zijn? Jezelf en de ander kennen is een voorwaarde voor goed samenwerken. En dat is best lastig….

3. Veel organisaties vinden samenwerken belangrijk, maar stellen doelen aan mensen of afdelingen die juist competitie in de hand werken. En zonder de sfeer van win-win is er geen samenwerken mogelijk. Vaak hebben teams of individuele mensen het gevoel te moeten scoren, anders win je niet. En helaas is het vaak lastig om te winnen zonder dat een ander hoeft te verliezen. Voor managers een hele uitdaging om te zorgen dat (individuele) targets niet ten koste van samenwerken gaan!

Dus: praat met elkaar over samenwerken, onderzoek elkaars kwaliteiten en geef iedereen die plek in de groep die past.

Geschreven door Babette te Winkel

 

In het kader van ons maandthema samenwerk heeft onze coach en coördinator Babette een blog geschreven. Bedankt Babette!